Recenze filmů
práce studentů sexty

Československá filmová klasika pohledem studentů sexty A.

Texty jsou zveřejněny bez korektur ve znění dodaném studenty. 


Cesta do hlubin študákovy duše

* Režie: Martin Frič

* Rok uvedení: 1939

* Herci: Ladislav Pešek, Jindřich Plachta, Rudolf Hrušínský, Jaroslav Marvan

Popis

Film se odehrává v prostředí českého gymnázia, kde nám kamera nabídne možnost nahlédnout do života různých tříd. Ve snímku je však řešena hlavně třída Septimy, která příliš neexceluje a její kázeň také není zrovna optimální. Ve filmu můžeme vidět scény typu hysterický učitel francouzštiny až po, jak Septima zařídila profesorský titul "profesoru" biologie.

Recenze

Zcela upřímně mě film velmi mile překvapil. Silně jsem se obával, že se mi nebude líbit a že vtipy v něm budou sice úsměvné, ale nijak výjimečné. Avšak můj strach nebyl na místě, protože film byl velmi pěkný a vtipný. Zaujala mě zejména scéna na plese, kde pan Kulík ztvárňoval starání se o společenský ruch. Také se mi líbila komická postava Mazánka, zejména tehdy když měl profesoru donést pero, aby mohl zapsat do třídnice. Humor ve filmu byl chytrý a vhodný a velmi dobře popisoval každodenní strasti mezi učiteli a studenty. Také, co jsem si uvědomil až po filmu, bylo, že jsem vůbec nebral v potaz, že film je černobílý. Nějak mi to k tomu sedělo a ani jsem nad tím moc nepřemýšlel. Abych to shrnul, tak film bych určitě doporučil.

Maxmilian M.


Ducháček to zařídí

Režie: Karel Lamač

Rok vydání: 1938

Obsazení: Vlasta Burian, Ladislav Hemmer, Milada Gampeová, Karel Máj, Adina Mandlová

Děj: Jan Ducháček (Vlasta Burian) je vedoucím právní kanceláře mladého doktora Fauknera. Tato kancelář mimo jiné spravuje finance rodiny Rispaldiců. Ti jsou ale rozhazovační a už několik měsíců jsou na dně. To je ale před nimi zatajováno doktorem Fouknerem, který tajně miluje mladou Julii, a ona jeho, a tudíž rodinu bez jejich vědomí dotuje z vlastní kapsy, i přesto, že je sám ve finančních nesnázích. O tom ví pouze on a Ducháček, který se mu snaží pomoct. Problémy nastávají, když si Juliin bratr vypůjčí dvacet pět tisíc korun a musí je splatit, a Ducháček peníze musí nějak vyčarovat. Naštěstí se mu podaří náhodou odhalit podvod, jehož obětí byl mrtvý příbuzný Rispaldiců a od jehož strůjce si Juliin bratr vypůjčil ty peníze. Lstivým trikem donutí Ducháček lotra k přiznání a ZAŘÍDÍ, aby se na všechny dluhy zapomnělo, a ještě se rodině vrátily peníze. Po tomto všem si Julie bere doktora Fauknera a Ducháček odjíždí na zaslouženou tříměsíční dovolenou do hor.

Recenze: Osobně se mi film "Ducháček to zařídí" velice líbil. Připadá mi, že čím starší je česká filmová produkce, tím lepší se stává. Celý film je plný přihlouplého humoru, za který nepochybně velkou částí vděčí své hlavní hvězdě - Vlastovi Burianovi v rolu Jana Ducháčka. Měl jsem od filmu zprvu nízká očekávání, ale už v úvodu, kde se představují herci a tým, stojící za tímto dílem, jsem začal pochybovat o svém předčasném negativním verdiktu. Ducháčka doporučuji naprosto všem, a to hlavně právě díky nezapomenutelnému Burianovi, až v druhé řadě kvůli zápletce a všemu ostatnímu. Pouze škoda, že kopie, ke které jsem se dostal byla zřejmě poškozená, a zobrazovala se pouze černobíle.   

Petr B.


Tetička

Režie: Martin Frič 
Rok: 1941 
Herci: Růžena Nasková, Ferenc Futurista, František Smolík, Theodor Pištěk

Popis: 
Tetička Berta žije v majestátním domě kromě tří služebníků úplně sama. Jediný, kdo ji chodí každou sobotu navštěvovat, je Dr. Jelínek, jehož žádost o ruku už několikrát odmítla, protože stále miluje jistého Eduarda. Když oslavuje šedesáté narozeniny, nikdo z jejích příbuzných nepřijede, takže se jeden ze sluhů rozhodne poslat rodinám zpět jejich omluvné dopisy. Sled událostí vyvrcholí zinscenovanou smrtí tetičky, díky které vyjde najevo, že její chamtivé příbuzné zajímá jenom její dědictví, a jsou tak potrestáni děsivým zážitkem, který jim má otevřít oči.

Recenze: 
Film Tetička měl zajímavou zápletku a objevovala se v něm spousta humoru. Nejvíce na mě zapůsobil herecký výkon Ference Futuristy v roli sluhy Hynka, který působil nejpřirozeněji ze všech herců a dodával filmu na komičnosti. Dějová linie byla místy trochu matoucí, takže jsem dlouhou dobu nevěděla, proč dcera jedné rodiny, Slávka, tak usilovně pronásleduje Jindřicha, syna druhé rodiny. Vcelku se ale režisérovi povedlo vytvořit zajímavou parodii na vypočítavost, předstíravost a skrblictví, které bylo zosobněné čtyřmi sebestřednými rodiči, kteří tetičku neviděli 20 let, ale jakmile dostali zprávu o její smrti, byli v jejím domě rychlostí světla. I když byl závěr filmu, ve kterém se tetička raduje, že může sedět uprostřed houfu desítek řvoucích dětí, podle mého názoru trochu přehnaný, stereotypy postav byly jinak zobrazeny trefně a se zábavným nadhledem.
Anna L.


Lelíček ve službách Sherlocka Holmese 

Režie: Karel Lamač

Rok: 1932

Herci: Vlasta Burian, Martin Frič, Lída Baarová

Popis děje: Děj se odehrává převážně ve Francii za vlády Fernanda XXIII., který ze strachu z atentátu požádá Sherlocka Holmese, aby mu sehnal dvojníka. Tímto dvojníkem se stane český občan Lelíček, který se nejdříve po králově útěku potýká jak s atentátníky, tak s běžnými panovnickými povinnostmi a po jeho smrti se stává i skutečným králem.

Recenze: Film bych hodnotila celkově kladně, byl velmi dobře obsazený a místy díky postavě Lelíčka v podání Vlasty Buriana i vtipný, i když méně, než bych očekávala. Nacházelo se zde také mnoho scén, které byly podle mého názoru zbytečně protahované a postrádaly akci, na druhou stranu, stejně tak natahované byly i záběry na dopisy či jiné texty, díky čemuž si je divák opravdu s přehledem stíhal číst. Ocenila jsem i angličtinu použitou na samém začátku filmu v prostředí domu Sherlocka Holmese, přestože poté nedávalo smysl, že britský detektiv umí tak dobře česky a to samé platí pro Fernanda a jeho služebnictvo. Celkově bych filmu dala hodnocení 72%.

Šárka D.


Hej-Rup!

REŽIE: Martin Frič

ROK VYDANÍ: 1934

HERCI: Jiří Voskovec, Jan Werich, Helena Bušová, Josef Skřivan, Theodor Pištěk

POPIS: Hlavním hrdinou je továrník Simonides, který na začátku filmu vlastní továrnu na mléko. Je velmi úspěšný, což se nelíbí jeho konkurenci, majiteli konzervárny Worstovi, který se rozhodne ho o vše připravit. To se mu daří, Simonides se tedy stává chudým a začíná si hledat práci se svým přítelem Filipem. Po navrácení peněženky Simonides zjistí, že mu zůstal ještě rozestavěný dům, na jehož dostavbu si společně s Filipem přizve další nezaměstnané, čímž jim dá práci. Společně si začnou říkat Hejrupáci.  

RECENZE:

Hej-Rup je naprostá klasika od známé dvojice Voskovec a Werich, u které si člověk může v klidu odpočinout. Část uprostřed filmu, kdy si Simonides s Filipem shánějí práci je trochu horší než zbytek filmu, i přestože obsahuje některé vtipné scénky jako když Simonides s Filipem hledají hodinky v asfaltu. Její součástí je ale také stříhání plotu nebo přespávání v noclehárně, což mi už nepřijde tak komické. Spoustu scén je ale opravdu vtipných, především ty s Werichovými poznámkami v roli továrníka Simonidese, který vypadá, že je po celou dobu úplně mimo. I přesto že je film černobílý dá se mu v pohodě rozumět i přes nekonečný šum v pozadí, na který si člověk po čase zvykne. 

Anna S.


RODINNÉ TRAMPOTY OFICIÁLA TŘÍŠKY

Rodinná komedie "Rodinné trampoty oficiála Tříšky" byla vydána roku 1949 v Československu. Režisérem filmu byl Josef Mach a scénář napsal Ivan Osvald. V hlavní roli byl obsazen Saša Rašilov st., ale ve filmu vystupovali také např. Jarmila Kurandová, Rudolf Hrušínský a mnoho dalších.

Film pojednává o úředníkovi (panu Tříškovi), který je přepracovaný a tak je poslán do důchodu. Se svojí rodinou (se svou ženou a pěti dětmi) tedy vyrazí na dovolenou na venkov, avšak jeho vysněný penzion ho zklame a tak se rozhodne vydat se zpět do Prahy. Rozhodnou se dopravit se opraveným obrněným vozem, ovšem to dopadne katastrofálně a celá rodina skončí v poli. Místní správce je zachrání a ubytuje, ale omylem je považuje za brigádníky a tudíž je zaměstná. Na pana Tříšku a jeho rodinu tím pádem na jejich relaxačním zájezdu překvapí kopa neočekávané a fyzicky namáhavé práce...

Film mě mile překvapil. Úroveň kvality scénáře, hereckých výkonů a celkově celého filmu je poplatný tehdejší době. Považovala bych tuto komedii za příjemnou a nenáročnou, avšak zdá se mi, že začala výborně, ale ke konci už byla poměrně nedějová a hůře se na ní dalo koncentrovat. Nesmím ale zapomenout podotknout, že film skvěle komentuje a dokumentuje tehdejší dobu (podmínky na vesnicích apod.). Celkově mě film i jeho zpracování mile překvapili a obohatili mé znalosti o československých filmech tehdejší doby.

Sofia V.


Přednosta stanice 

Režie: Jan Sviták 

Rok: 1941

Herci: Vlasta Burian, Antonín Zacpal, Zita Kabátová, Jaroslav Marvan...

Děj: Bezdomovec Ťopka žije ve vagónu vlaku, odkud je ale vyhnán generálním inspektorem. Zatáhne za záchrannou brzdu a zastaví ve stanici "Mokrá nad Soupravou". Inspektor se rozhodne prověřit stanici, ale nemůže ve stanici najít přednostu. Ťopka si oblékne jeho uniformu a začne se za přednostu vydávat.

Recenze: Jedná se o velmi zábavou komedii v čele s Vlastou Burianem, který umí z prekérní situace šikovně vybruslit, a ještě donutit inspektora, aby Mokrou nad Soupravou a práci přednosty pochválil. Celý film je velmi dobře natočen a půvab mu také dodává to, že je černobílý.

Tento snímek bych doporučil všem věkovým kategoriím, lidem, kteří mají rádi dobrou českou komedii a pamětníkům, kteří chtějí zavzpomínat na své dětství.

David L.


Roztomilý člověk

Režie: Martin Frič

Hrají: Oldřich Nový, Ladislav Pešek, Nataša Gollová, Lída Chválová

Premiéra: 4. 7. 1941

Redaktor Viktor Bláha si rád tropí žerty z ostatních. Vymýšlí si bláznivé příběhy, které pak nalhává ostatním. Například při svatbě Ivana Molendy a Karly Haskové všem nalže, že je světoznámým hudebníkem a že ženich spí v kruzích. Těmto drbům následuje hrozné drama a další Bláhovy výmysly. Viktor poté ale potká slečnu Poldu, která si také ráda vymýšlí a se kterou začne trávit svůj čas.

Tento film mě kupodivu velmi pobavil, jelikož se zde objevuje mnoho komických scén. Tato veselohra naráží na realitu šíření drbů, kdy každé Bláhovo "tajemství" bylo prozrazeno. Také mi přišlo velmi vtipné, když všichni předváděli, jak Maxe Brauna znají a jak navštívili jeho koncerty, přestože očividně nikoho takového neznali a pouze se snažili vypadat vzdělaněji než všichni ostatní. Tento film bych rozhodně doporučil každému bez ohledu na jeho věk i v dnešní době, jelikož nadčasové motivy této veselohry jsou relevantní, a hlavně vtipné, i dnes.

Filip K.


NEZLOBTE DĚDEČKA 

Režie: Karel Lamač

Rok: 1934

Herci: Vlasta Burian, Čeněk Šlégl, Adina Mandlová

Děj: Poté, co je Eman zavřen v psychiatrickém ústavu, za své špatné chování při tom, co zapíjel to, že si jeho láska Liduška vzala Adolfa. Ten ho však, poté vysvobodí, tak aby se mohl Eman převléci za strýce Jonatána a Adolf mohl jet za svou milenkou. Všichni mu to uvěří, včetně Hannibala, který je bývalý manžel Matyldy, kterou si nyní má vzít Jonatán (Eman), což způsobí značné komplikace.

Hodnocení: Film mne mile překvapil, tím že byl daleko vtipnější, než bych od filmu z 30. let minulého čekal, že bude. Proto bych ho doporučil úplně všem, ať už, protože je to základ české kinematografie, tak protože to je velmi zajímavý a komický snímek.

Martin Š.


Katakomby

Rok: 1940

Herci: Vlasta Burian, Adina Mandlová, Jaroslav Marvan, Theodor Pištěk

Děj: Celé se to odehrává v jednom domě, který funguje jako úřad a každé patro znamená určitou pozici a významnost/důležitost. Součástí tohoto úřadu jsou "katakomby" které jsou ve sklepu. Je to tudíž nejnižší pozice. Postavy se během filmu snaží šplhat po žebříčku nahoru pomocí různého domlouvání s lidmi vyššího postavení. Pozice o kterou se chce hodně lidí ve filmu ucházet a kvůli který vznikne spor je generální tajemník.

Recenze: Čas od času mě přišlo, že herci přehrávali. Také jsem se ze začátku ztrácel v postavách, jelikož jich bylo hodně. To je vše co bych filmu vytkl, zbytek se mi opravdu líbil. Byl vtipný a čas od času velice trefný.

Pavel H. 


Hotel modrá hvězda

Režie: Martin Frič

Datum vydání: 29. srpna 1944

Herci: Nataša Gollová, Oldřich Nový, Adina Mandlová...

Děj: Zuzana (Nataša Gollová) zdědí po své tetě hotel Modrá hvězda. Když přijede do krásného hotelu v centru zjistí, že zdědila stejnojmenný hotel, který je na okraji města a téměř bez hostů. V něm se seznámí s Vladimírem Rychtou, do kterého se i zamiluje.

Mé hodnocení: Film byl docela vtipný, což mne velmi překvapilo. Líbil se mi kontrast obou hotelů, když v jednom byl nedostatek místa, ve druhém bylo místa moc. Bohužel začal být film ke konci zdlouhavý a nudný. 

David K.


Škola základ života

Režie: Martin Frič

Rok vydání: 1938

Herci:

Ladislav Pešek jako Áda Čuřil - známy výtržník ze Septimy

Věra Gabrielová jako Máňa Hájková - chytrá a hezká slečna ze septimy

Antonín Novotný jako Jindra Benetka - student vyhozený ze školy za urážlivý domácí úkol

František Kreuzmann jako Lejsal - třídní septimy zaručil se o vyhození Benetky

Theodor Pištěk jako ředitel gymnázia - též nazývaný: "Mrož, Šerif, Říďa, Kapitán"


Obsah: V septimě je vydán časopis Řev septimy, ve kterém jsou napsány vtípky/urážky o učitelích. Toto rozzuří učitelský sbor, který chce dopátrat viníka a vyhodit ho. Nikdo se ale nepřizná, a tak to odnese nevinný student Benetka, atlet, který napomohl k vítězství na školním poháru, protože napsal domácí práci, ve které kritizoval školu.

Recenze: Film Škola základ života patří k nejzábavnějším filmům české historie. Ať už se jedná o nezapomenutelnou scénu "co je štěstí, muška jenom zlatá" či výuku německého jazyka, tento film vás pobaví a nadchne svojí propracovaností a originalitou co se týče tématu školního prostředí. Výborné herecké výkony Františka Kreuzmanna či Václav Trégla a mnoha dalších, dělají z této komedie opravdový trhák.

Matyáš M.


Svět patří nám

Režie: Martin Frič

Roku: 1937

Hudba: Jaroslav Ježek

Hrají: Jiří Voskovec, Jan Werich, Vladimír Šmeral, Adina Mandlová

Obsah

Film byl natočen na motivy Voskovcovy a Werichovy divadelní hry Rub a líc, která byla následně zfilmována režisérem Martinem Fričem. Voskovec a Werich ztvárňují ve filmu dva konkurenční kameloty a malíře propagačních nápisů, kteří se neustále hádají a tvoří humornou protiváhu jinak seriózní hlavní dějové linie, která pojednává o boji zla, tedy podvodníka Dextera, ztělesňujícího populismus, manipulaci a skutečnou nacistickou hrozbu tehdejší doby, proti dobru, férovému dělníkovi Formanovi.

Hodnocení

Dle mého názoru byl film velice humorný, hlavně díky vynikajícím hereckým schopnostem Voskovce a Wericha, kteří se opravdu dokázali vžít do rolí "primitivních" kamelotů a svými trefnými poznámkami dobře představují pracující společnost. Musím však říct, že jsem z jejich hereckého výkonu hned poznala, že jsou spíše divadelníci, někdy gestikulovali až moc expresivně, což se na plátno úplně nehodí. Tudíž mám pocit, že původní divadelní zpracování by bylo ještě zábavnější. Díky tomuto "divadelnímu pojetí" ztrácel film místy děj a moc jsem mu nerozuměla. Například dlouhá němá scéna "odstraňování mříže z krku jednoho z kamelotů" vlastně nijak do děje nezapadala, tudíž ji pokládám za podivnou a nadbytečnou. Naopak nesmírně mě zaujalo to, že film je vlastně politickou satirou na vzestup Hitlera k moci. I zde se objevuje populista Bernard Lion, který lidem naslibuje vše možné, a je zde krásně ukázáno prospěchářské smýšlení některých lidí: "je jedno co bude, hlavně když nám ten člověk dá jídlo a práci". Podobně přemýšleli i příznivci nacistů, proto byl film na svou dobu velmi troufalý. 

Lucie R.


KDYŽ BURIÁN PRÁŠIL

Režie: Martin Frič

Rok vydání: 1940

Herci: Vlasta Burian, Meda Valentová, Zorka Janů (sestra Lídy Baarové, Oldřich Nový, František Ronald

Popis:

Československý film, který se původně jmenoval Baron Prášil, pojednává o baronovi Archibaldu Prášilovi. Přijede nový tajemník Benda, který je tajně provdaný za baronovu dceru Karlu. Další postavou je bývalý milenec baronky Olgy, který si myslí, že měl s Olgou syna a baronka věří, že je Arnošt Benda právě její syn. Celá situace začne být ještě víc chaotická, když to baron pochopí tak, že je Benda jeho nemanželský syn (má děti, kterým musí platit alimenty). Baron s baronkou se dozvědí o manželství Bendy a Karly, s čímž nesouhlasí, jelikož si myslí, že jsou sourozenci a hrabě si chce Bendu adoptovat. Do toho dorazí jeho skutečný otec a situace se nakonec vyřeší.

Recenze:

Film se mi celkově líbil a hodnotila bych ho kladně. Líbilo se mi, že se jednalo o komedii a většina postav mě opravdu bavila, především samotný baron. Jsem ráda, že jsem dostala film se známým hercem Vlastou Burianem, ale líbilo se mi, že vynikali i ostatní herci. Děj byl opravdu zamotaný a každou větou se víc komplikoval, ale to na něm bylo dle mého názoru to nejlepší a to vtipné. Došlo k mnoha záměnám a nedorozuměním. Film bych všem doporučila. 

Nelly Z.


 Eva tropí hlouposti

Rok: 1939

Herci: Nataša Gollová, Oldřich Nový, Zdeňka Baldová, Jiřina Sedláčková, Raoul Schránil

Popis:

Eva Norová přijede za svou Tetou na venkov. Teta má pěkný dům, ale žije v nepřátelském vztahu se sousedy, kteří také vlastní tajný recept na speciální odrudu růže- Záhorskou růži. Eva se rozhodne pro svou tetu tuto růži ukrást. Celou situaci ale komplikuje její bratr Michal, který se zamiluje do dcery jejich sousedů.

Recenze:

Sledování filmu jsem si neočekávaně i užil. Samozřejmě, že chyběli některé filmové prvky, které dnes beru za samozřejmost (například barva), ale to se celé dalo překousnout kvůli celkem poutavému příběhu a skvělému výkonu Jiřiny Sedláčkové. Nicméně je třeba podotknout, že mě v průběhu filmu neskutečně štvala naprosto blbě zasazená a repetetivní hudba.

Extra otázka: To v domě Norových nebyly dveře nebo proč furt chodili na scénu oknem? 

Matyáš K.


MRAVNOST NADE VŠE

REŽIE: Martin Frič

ROK VYDÁNÍ: 1937

HERCI: Hugo Haas, Adina Mandlová, Saša Rašilov st., Světla Svozilová, Ladislav Boháč ...

DĚJ: Profesor Karas je veleváženým profesorem prosazujícím mravnost. Jednoho dne profesorova manželka nevědomě najímá Karasovu nemanželskou dceru Věru jako vychovatelku pro jejich mladší, manželskou dceru a Karas ví, že je jeho kariéra v ohrožení. Nakonec se vše, bez výrazných následků, provalí a Karas v důsledku mění svůj postoj k mravnosti.

RECENZE: Na to, že film pochází ještě z předválečného období, není Mravnost nade vše filmem vůbec špatným. Oceňuji hlavně jeho humorné pojetí zdánlivě seriózní a neposkvrněné profesorské rodiny a propracovanou zápletku, která se, na rozdíl od moderních filmů, vešla do pouhé 1 hodiny a 15 minut. Dále jsou i herecké výkony hlavních postav, v čele s prof. Karaesm (Hugo Haas), vcelku solidní, možná s výjimkou doktorů (Rašilov & Boháč), kteří příliš přesvědčivě (jako doktoři) nepůsobí. 

Xavier P.


KRISTIÁN

Kristián je česká filmová komedie, která vznikla v Barrandovských ateliérech v roce 1939. Byla natočená režisérem Martinem Fričem, který se také z velké části podílel na psaní scénáře. Hlavní role toho filmu obsadili herci Oldřich Nový, Adina Mandlová a Nataša Gollová. Film Kristián je považován za jeden z lepších kousků československé kinematografie.  

Hlavním hrdinou romantického filmu Kristián je nevýrazný muž Alois Novák, který pracuje již několik let v cestovní kanceláři. Žije několik let každý den stejný nezajímavý život se svojí manželkou Marií. Pravidelně jednou za měsíc navštěvuje luxusní podnik jménem Orient bar, kde se prezentuje pod jménem Kristián a svádí krásné ženy, kterým ale pokaždé nakonec večer uteče, aby nevypátraly jeho pravou identitu. Při jedné návštěvě již zmiňovaného Orient baru ale narazí na netradičně krásnou dívku Zuzanu, která se nenechá jeho komplimenty oklamat a začne po něm pátrat. Mezitím se o Aloisových (Kristianových) večerních výletech za jinými ženami dozví jeho manželka, která okamžitě podá žádost o rozvod. Zuzana Aloise po chvíli vypátrá a smyšlený Kristián nadobro zmizí. Tito dva lidé se spolu nakonec rozloučí, rozejdou se každý jiným směrem a Alois se vrátí ke své manželce Marii. 

Tento prvorepublikový film se mi velice líbil. Přesáhl má očekávání. Myslela jsem si, že nebude příliš zábavný, a že jeho kvalita bude horší, než ve skutečnosti byla. Komedie Kristián mi připadala vtipná, zajímavá a adekvátně dlouhá.

Adéla H.